Bez kategorii

Jak zgodnie z prawem prowadzić marketing apteki w Internecie?

W dzisiejszych czasach Internet zawładnął całym światem. Życie przeniosło się na liczne media społecznościowe. Na palcach jednej ręki można policzyć osoby, których codzienne życie nie przenosi się chociaż na chwilę na Facebooka, Twittera, czy Instagrama. Fakt ten wykorzystują specjaliści od marketingu, którzy w owych portalach na najróżniejsze sposoby starają się umieszczać reklamy, mające trafić do licznej rzeszy odbiorców...

Czy taką formę promocji w świetle obowiązującego prawa mogą stosować również apteki w internecie? Jak to robić skutecznie, a jednocześnie w taki sposób, by nie narażać się na uwagę ze strony Inspekcji Farmaceutycznej? Jakie działania apteki w internecie naruszają zakaz reklamy (czytaj więcej: Kolejna kara dla apteki reklamującej się w internecie)?

Prawo Farmaceutyczne zakazuje reklamy

Ustanowienie zakazu reklamy aptek oraz ich działalności w 2012 r. , zgodnie z art.94 a ustawy Prawo Farmaceutyczne wprowadziło znaczne ograniczenia w marketingu aptek. Ustawodawca niestety nie zdefiniował, jakie dokładnie działanie są niedozwolone. W tej kwestii można jedynie polegać na wyroku NSA z dn. 19 listopada 2014 r., który to stwierdził, że za naruszenie zakazu reklamy można traktować zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do zakupów sprzedawanych Czy można wydać 2 op. po 3 but. leku Rozacom przy dawkowaniu 3×1? towarów w aptece, niezależnie od form i metod jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków, jeśli jej celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.

Stąd, niemożliwe stało się stosowanie wszelkich programów lojalnościowych, wyznaczanie dni promocyjnych, czy informowanie chorych o cenach sprzedawanych preparatach w gazetkach, ulotkach, oraz afiszowanie informacji o stosowanych promocjach w samej aptece.

Czytaj także:  Już jest! Wykaz leków refundowanych od 1 stycznia 2019…

W jaki sposób można prowadzić marketing apteki w sieci?

Rozpoczęcie prowadzenia marketingu apteki w sieci należy rozpocząć od stworzenia jej strony internetowej. Istnieje wiele darmowych serwerów, dzięki którym, nawet osoba mało zaprzyjaźniona z komputerem powinna sobie poradzić ze stworzeniem witryny w postaci bloga. Jakie informacje można tam umieścić? Oczywiście te o lokalizacji apteki i jej godzinach otwarcia. Ale co dalej?

Jeśli pozostawimy tylko takie informacje na stronie miejmy pewność, że „umrze ona śmiercią naturalną”. Nierozwijanie witryny sprawi, że nikt nie będzie jej odwiedzał. W takim razie co na niej umieszczać? Nie możemy przecież informować na niej o rabatach, promocjach, zamieszczać ofert konkretnych produktów czy organizować konkursy (czytaj więcej: Zakładka „Okazja” na stronie apteki internetowej to zakazana reklama).

Jedynym rozsądnym sposobem na prowadzenie takiej strony internetowej jest umieszczanie na niej tekstów o tematyce farmaceutycznej lub medycznej. Najchętniej czytane są porady, typu: „Jakie są najskuteczniejsze preparaty przeciw wypadaniu włosów?”, „W jaki sposób wzmocnić odporność u dziecka?”, „W jaki sposób sobie poradzić z uporczywą opryszczką wargową?”. Tematów jest tylu, co pacjentów. Na pewno Wam ich nie zabraknie!

Czytaj także:  Fitoterapia łagodnego przerostu gruczołu krokowego

O czym nie należy pisać?

Oczywiście nie możecie w nich umieszczać informacji o konkretnych preparatach, ale już spokojnie opiszecie propozycję zastosowania konkretnej substancji leczniczej. Warto też pisać o ewentualnych zmianach w diecie lub informować o konieczności spożywania większych ilości konkretnych witamin i minerałów. Jeśli takie informacje czyta Wasz stały pacjent to miejcie pewność, że przyjdzie do apteki i zapyta o konkretne produkty. Wtedy możecie już o tych preparatach mówić do woli, włączając do tego również informacje o ich cenie.

A co jeśli Wasze zdolności pisarskie nie są na zadowalającym poziomie? Na pewno wtedy nie możecie się poddawać! Krótką poradę napisać umie każdy. Możesz również zamieszczać nagrania video, na którym opowiesz o tym, o czym chciałbyś/chciałabyś napisać. Świetnym sposobem na przekazanie informacji jest również stworzenie nowoczesnych infografik czy prezentacji. A jeśli nie macie jakichkolwiek pomysłów na własną twórczość zawsze możecie złożyć zlecenie u profesjonalnego copywritera.

Media społecznościowe

Oczywiście oprócz samego bloga warto stworzyć profil apteki na Facebooku czy Instagramie. Umieścić tam można zdjęcie Veniam quos dolorem quae omnis facilis apteki albo farmaceutów w niej pracujących (oczywiście za ich zgodą). Pacjent może dzięki temu utożsamiać udostępniane na tych profilach treści z osobami realizującymi mu recepty i rozwiązującym na co dzień ich problemy zdrowotne. Należy jednak wystrzegać się wszelkich działań, które mogą zostać uznane za promocję apteki – a więc pisania o rabatach, akcjach promocyjnych czy konkursach. W orzecznictwie inspekcji farmaceutycznej znane są bowiem decyzje nakładające kary na apteki, za takie działania (czytaj więcej: Pracownicy aptek reklamowali na Facebooku konkurs plastyczny dla dzieci. Właściciel zapłaci karę…)

Czytaj także:  Praktykant w aptece. Wskazówki dla opiekunów…

Zawsze trzeba pamiętać, by wszelkie działania dotyczące Od 1 stycznia apteki mają obowiązek elektronicznego otaksowania recept apteki w internecie nie były w sposób bezpośredni związane z jej ofertą sprzedażową. Powinny skupiać się przede wszystkim na budowaniu jej wizerunku i podkreślaniu fachowości personelu. Nie mogą zachęcać do zakupów, ani wizyty w aptece. Powinny jednak pokazywaćk, że profesjonalna pomoc i wiedza farmaceuty, jest na wyciągnięcie ręki. Stąd w mojej opinii taka forma informacyjno-komunikacyjna z pacjentem nie powinna zostać uznana jako złamanie zakazu reklamy. Poza tym dzielenie się wiedzą z pacjentami i budowanie wizerunku apteki, jako placówki ochrony zdrowia, wpisuje się w misję zawodu farmaceuty.

Artykuł Jak zgodnie z prawem prowadzić marketing apteki w Internecie? pochodzi z serwisu mgr.farm.

Jak zgodnie z prawem prowadzić marketing apteki w Internecie?

czas czytania: 5 min